Reviews ‘Bipolair’

‘Booms’

Openheid en zelfreflectie

• Joke Beers
  • Heerhugowaard
  • 28 januari 2019

Ik heb ontzettend veel bewondering voor je openheid en je zelfreflectie in je boek. Je laat eigenlijk ‘zomaar’ iedereen in jouw innerlijk kijken…je stelt jezelf zo kwetsbaar op. Je hebt een prettige , vertellende schrijfstijl, wat heel fijn leest. Eigenlijk hoorde ik je gewoon praten, terwijl ik las…

Je hebt een heel heftig verhaal verteld, en ik denk dat het voor mensen met een bipolaire stoornis heel herkenbaar zal en kan zijn. Maar ook voor mensen die er wat meer van zouden willen weten, kan het verhelderend werken. Juist omdat het geen medisch boek is, die zijn er al genoeg denk ik over dit onderwerp. Maar juist, hoe het is om er mee te moeten leven, zonder begeleiding! Dat je bijna 50 jaar ‘zoekende’ bent geweest, en het allemaal maar bij je zelf zocht.

Wat misschien wel ‘positief’ aan jouw ‘stoorni’ is geweest , denk ik , dat je hierdoor een heel kleurrijk en boeiend leven hebt gehad, al zie je dat zelf misschien niet zo. Ik denk maar aan Frankrijk, en aan het verhaal met Maan. Dat had je allemaal misschien nooit gedaan als je niet bipolair was, al ging dit allemaal wel ten kostte van jouw welzijn, zowel lichamelijk en geestelijk…je hebt die ervaringen allemaal wel gehad! Zeker ook met zoveel banen….

Ik vind het ontroerend, dat jij je juist als man, ( want die moeten toch stoer zijn, ook alweer zoiets..) jezelf zo laat zien, om anderen te helpen en om begrip te kweken. En ik denk dat het voor jou ook heel fijn was, om het allemaal eens op een rijtje te zetten…..

Het echte leven!

• Marcel Draijer
  • Haarlem
  • 28 februari 2019

Een prachtig mooi, moedig en stoer boek.
Een ontroerend relaas over een vol leven!
Een aanrader voor iedereen, die ook maar enigszins denkt, iets van het leven te vrezen te hebben!

Fietsen met je ogen dicht

• Maaike
  • Amsterdam
  • 7 maart 2019

Een ongekend en buitengewoon avontuur. Sturen zonder blik op de weg. Indrukwekkend. De schrijver voelt, durft, gaat het aan en tekent op.
Up en down. Het zal maar zo bijzonder in je zijn. Het leven grijpt ‘m, de held put kracht en beweegt mee. Als de slinger van Foucault -links-rechts, links-rechts. Sterren schijnen niet, wel een innerlijke kompas. De liefde, de openheid, de over en weer verwonderlijke betekenis van ont-moeten met ‘het andere’, de ander.
‘Bipolair’ spreekt voor ’t echie, voor wie het weten wil van binnenuit.

Wat een mooi en inspirerend boek!

• Lisette Mees
  • Weesp
  • 12 april 2019

Heel mooi en knap dat René zich zo open durft te stellen en dit verhaal met anderen wil delen. Zijn ervaringen, gevoelens, strijd, verdriet maar ook mooie momenten in zijn leven met een bipolaire stoornis geeft een duidelijk en helder beeld voor de mensen die hier niet bekend mee zijn. Voor zijn lotgenoten zal het, denk ik, heel inspirerend en fijn zijn. Ik vond het een mooi geschreven boek en ben blij het gelezen te hebben. René je mag supertrots zijn op je boek! Mijn complimenten, je bent een inspiratiebron voor velen.

Jouw zoektocht

• Evelyne
  • Heerhugowaard
  • 6 mei 2019

Hoi René, eindelijk heb ik gelegenheid om je te laten weten dat ik je boek met interesse heb gelezen! Je hebt goed beschreven hoe het is om een bi-polaire aandoening te hebben en jouw zoektocht daarin om daarmee om te gaan..Het zal zeker herkenbaar zijn voor mensen die daar ook mee te maken hebben.. Iedereen maakt het natuurlijk op zijn of haar eigen manier mee maar er zullen altijd raakvlakken zijn.Jeroen heeft er helaas nog geen tijd voor genomen of gehad om het te gaan lezen maar meestal lukt dat wel wanneer we zomervakantie hebben..😉

Ik heb je boek ondertussen weer even opgepakt en wil er nog aan toevoegen hoe mooi en duidelijk jij beschrijft wat de bi polaire stoornis nu precies inhoudt. Zelfs voor mensen die hier geen last van hebben wordt het héél inzichtelijk. Ook je beschrijving van perfectionisme en controlefreak is heel duidelijk en voor mij ook wel herkenbaar. Ik herken hiervan ook veel in onze zoon die hier ook veel last van heeft. Ik zal mijn dochter ook stukjes laten lezen want misschien herkent zij ook dingen die bij haar spelen. Zij heeft het ook vaak over een te druk hoofd en geeft dan helaas ook kalmeringspillen nodig..Daar wordt ze dan weer héél duf van..Je maakt met jouw boek dit onderwerp heel erg bespreekbaar! Nogmaals dank!👌🏻

Create a website or blog at WordPress.com
%d bloggers liken dit: